Nowa strategia rządu na rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego

W ostatnim ogłoszeniu z kancelarii premiera, rząd zaprezentował zmienione plany dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Zgodnie z nowym harmonogramem, pierwszy etap lotniska CPK oraz Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź ma zostać oddany do użytku do końca 2032 roku. Dodatkowo, przekazano informację, że całościowy koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.

Rada Ministrów przyjęła uchwałę dotyczącą powołania długoterminowego programu pod nazwą „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, który został zaprezentowany przez rządowego Pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W uchwale znajduje się aktualizacja finansowych i czasowych ram programu, a także warunków realizacji planów związanych z CPK na lata 2024-2032 – jak poinformowała w wtorek Kancelaria Premiera Rady Ministrów.

W ramach nowego harmonogramu, oprócz uruchomienia pierwszego etapu Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią do końca 2032 roku, planowane są również zaawansowane prace budowlane na odcinkach Kolei Dużych Prędkości prowadzących do Wrocławia i Poznania. Zgodnie z projektem „Polska w 100 minut”, docelowo czas podróży pociągiem z Warszawy do tych miast ma wynieść około 100 minut.

Przy okazji, podkreślono, że zaktualizowany koszt realizacji programu CPK, wynoszący łącznie 131,7 mld zł, zostanie pokryty ze środków Skarbu Państwa, funduszy unijnych oraz zewnętrznych, takich jak dług bankowy czy obligacje emitowane przez spółkę CPK. Na koniec dodano, że otwarcie lotniska CPK oznaczać będzie przeniesienie ruchu komercyjnego z warszawskiego lotniska Chopina, co z kolei zapewni rentowność CPK.